Tillsätt i yoghurt på morgonen. Du stödjer tarmfunktionen och minskar risken för åderförkalkning

Kli är en produkt som många människor inkluderar i sin kost för dess hälsofördelar. Det rensar tarmarna, förser kroppen med många värdefulla vitaminer och mineraler och har en åderförkalkningshämmande effekt. Vad är det hälsosammaste kliet, vilka specifika fördelar har man av att äta det och kan det ätas rått? Vi svarar.

Vad är den hälsosammaste kli?

malning av spannmålskorn ger en viss biprodukt. Denna biprodukt är klisom huvudsakligen består av det yttre lagret av kornet. Dessa produkter innehåller många värdefulla näringsämnen, som inte bara omfattar vitaminer och mineraler utan även fibrer.

Vilka är de hälsosammaste kliprodukterna? Många människor pekar på Havregryn kli. Kliet, som framställs genom att mala havre, innehåller fibrer, som tillhör betaglukanfraktionen. Studier visar att dessa föreningar kan bidra till bland annat minska absorptionen av kolesterol från tarmarna. Dessutom innehåller havrekli mer omättade fettsyror, som också spelar en viktig roll i människokroppen.

Vilka är fördelarna med att äta kli?

Kli innehåller en mängd olika vitaminer och mineraler, inklusive vitaminer A, E och K, B-vitaminer och järn, fosfor, kalium, natrium, kalcium eller magnesium. Kli innehåller också fiber, som har en positiv effekt på matsmältningssystemet. Fibrer kan förbättra tarmens peristaltik a förhindra förstoppning.

Med stöd av Även känner sig mätt, som minskar suget efter snacks mellan måltiderna. Därför ingår kli av olika slag ofta i kosten för människor som vill gå ner i vikt.

Som tidigare nämnts kan fibern i havrekli, som tillhör beta-glukanfraktionen, hjälpa till minska kolesterolabsorptionen. Dessa föreningar kan således minska risken för ateroskleros.

Hur ska havrekli konsumeras på rätt sätt?

Havrekli är en produkt som används flitigt i matlagning. Det kan konsumeras på många olika sätt. Dessa inkluderar müsli med kli och yoghurt, flingor med mjölk och kli eller gröt med kli. Produkten är också en utmärkt ingrediens för kakor eller bröddegar.

Kan kli ätas rått? Som det visar sig, ja. Det rekommenderas dock först blanda dem med yoghurt eller mjölk eller blötlägg dem i vatten i ca 10 minuter. Det är också en bra idé att dricka mer vatten efter att ha ätit dem. Överdriv inte med mängden kli. Vi rekommenderar att du äter 1-3 matskedar kli under dagen. I extrema fall kan intag av stora mängder av denna produkt leda till buksmärtor och matsmältningsbesvär.

När är det bäst att äta kli – på morgonen eller på kvällen?

Det är bäst att äta kli Morgon eftersom fibrerna i produkten kan minska hungerkänslan under dagen. Det är viktigt att känna till att det är bättre att inte äta kli före eller efter medicinering. Vissa av ingredienserna i produkten kan störa absorptionen av medicinen. Dessutom bör kli inte ätas av personer som lider av anemi eller störningar relaterade till matsmältnings- eller urinvägarna.