Den bästa juicen du kan dricka en varm dag. Ger allt din kropp behöver

Hur håller du din kropp ordentligt återfuktad? Vatten är naturligtvis ett bra val, men under värmen är det också viktigt att se till att kroppen får i sig tillräckligt med elektrolyter, som går förlorade efteråt. Ett bra sätt att fylla på dem är att dricka din favoritjuice.

Vad ska man dricka i varmt väder? Det visar sig att ett av de bästa alternativen är tomatjuice. Medan många människor ryser vid tanken, kan fans säkert nå sin favoritdryck. På sommaren kommer det att vara perfekt för hydreringsproblem.

Vad ska man dricka i varmt väder? Tomatjuice

När värmen rullar ner från himlen ökar kroppens behov av vätska. Oftast väljer vi vatten, vilket naturligtvis är ett bra val, men vi bör också se till att tillföra kroppen mineraler under denna period. Ett effektivt, välsmakande och säkert sätt att så att säga återfukta och ge näring åt kroppen är att dricka tomatjuice. Varför fungerar det under värmen?

”Tomatjuice förtjänar särskild uppmärksamhet under varma dagar. Det är en källa till praktiskt taget alla värdefulla näringsämnen, som innehåller kalium, magnesium, fosfor samt vitamin C, vitamin B6, betakaroten, vitamin E och vitamin K”, enligt Pulse of Medicine.

Tomatjuice är utmärkt för hydrering. Den består av 94% vatten och innehåller även elektrolyter som kalcium-, magnesium- och natriumföreningar, som är viktiga för att kroppens vattenbalans ska fungera korrekt. Dessutom ger ett glas tomatjuice 26% av det genomsnittliga dagliga behovet av kalium. Det bör påpekas att kalium sänker blodtrycket och påverkar njurfunktionen och, i kombination med natrium, reglerar hydreringen av kroppens celler.

Varför dricka tomatjuice?

Tomatjuicens egenskaper slutar inte med dess välgörande effekter på kroppen under varmt väder. Det är också en produkt som är rik på mycket viktiga fibrer, som ser till att våra tarmar fungerar smidigt. Vi kan inte låta bli att nämna lykopen, kraftfull antioxidantsom kan förebygga allvarliga sjukdomar som hjärtsjukdomar och cancer. Intressant nog absorberas lykopenet i tomatjuice bättre än lykopen från färska tomater.

Tomatjuice är också en källa till betakaroten och bland de många egenskaperna hos denna förening är det värt att nämna minskningen av risken för diabetes och ögonsjukdomar, särskilt makuladegeneration. Klor och svavel i tomatjuice hjälper till att rensa kroppen från gifter.