På sommaren ska du vrida ratten på elementet till ”fem” – det uppmanar den tyska föreningen för flytande gas och väcker uppståndelse. Men även om det låter överraskande kan du snart tacka dig själv för det. Att minska beloppet på dina räkningar är bara början.

I slutet av uppvärmningssäsongen har slovakerna, uppmuntrade av det varma vädret utanför, enhälligt vridit termostaten på sina radiatorer till ”noll”. I många fall kommer den sannolikt att förbli i detta läge tills den första höstkylan kommer.

Samtidigt betonar German Gas Association att ett sådant tillvägagångssätt är långt ifrån idealiskt. I detta speciella fall bör radiatorvredet återställas till ”fem”, varnar experterna.

Hur ställer man in termostaten för sommaren? Då kommer du att tacka

För hus och lägenheter som värms upp från elnätet fungerar systemet bara under säsongen – vilket innebär att radiatorerna ändå är kalla på sommaren. Experter rekommenderar dock att man även under lågsäsong, när radiatorerna inte är varma, ska öppna ventilerna och ställa in termostathuvudena på maxnivå. Detta förhindrar inte bara att radiatorerna fattar eld, utan säkerställer också att de är redo för nästa uppvärmningssäsong. Men inte bara det.

De som har radiatorer i sina lägenheter och hus som är utrustade med utomhustemperaturgivare bör vara ännu mer uppmärksamma på avläsningarna på termostaterna. Att ställa in dem på ”noll” kan snart leda till högre värmeräkningar. Hur är detta möjligt?

Hur ställer man bäst in termostaten? Experter varnar

Att höja termostaten kommer att lossa mekanismen som reglerar vattentillförseln till radiatorerna, vilket påverkar ventilernas efterföljande tillstånd. ”Detta kommer att säkerställa att ventilerna inte täpps till på sommaren och i början av nästa uppvärmningssäsong kommer de inte att täppas till eller i värsta fall behöva bytas ut,” – förklarade Markus Lau, teknisk expert vid DVFG, på tyska WMN:s webbplats, citerad av msn.com.

Den säkraste inställningen kommer därför, tvärtemot vad som verkar, inte att vara ”noll” utan ”fem”. Speciellt när temperaturen sjunker under en viss nivå på natten, vilket tvingar radiatorerna att slå på via det självstängande systemet.