En taxichaufför avslöjade ett trick för att snabbt kyla ner sin bil på sommaren. Gör bara så här
Taxichaufförer tillbringar hela dagen i sina bilar. De är dock kända för sin smarthet och sparsamhet – kostnaden för bilunderhåll är en stor utgift på deras lönecheckar. Det är därför de hanterar värmen på smarta sätt som de känner till. Här är två av dem.
Att resa i en varm bil är inte roligt. Bilens kupé kan snabbt värmas upp till hälsofarliga och ibland livshotande temperaturer. Mätningar av kupén visar ibland temperaturer runt 70 grader Fahrenheit. Det är inte alltid möjligt att parkera i skuggan och undvika överhettning av bilens kupé. Och det finns tillfällen när vi behöver använda den i värmen.
Hur man kyler bilens interiör när man parkerar
En metod som taxichaufförer regelbundet använde på den tiden då de körde utan luftkonditionering var att ”pumpa” varm luft ut ur hytten. Det gick till så att man öppnade fönstren på ena sidan av den varma bilen, gick över till andra sidan och öppnade och stängde dörrarna växelvis så snabbt som möjligt. På så sätt sögs utomhusluften – som var kallare än luften inne i bilen – in i kupén och trängde undan den luft som kom in genom de öppna fönstren. Detta har en liknande effekt som att ventilera kupén under körning, men det uppnås innan vi ens kommer iväg.
Körning i värmen utan luftkonditionering. Metod för att kyla kupén
Vissa taxichaufförer använder sig också av en smart lösning under körning. Det är en idé som hämtats från förare i södra Europa. Det handlar om att köra utan luftkonditionering men med öppna fönster. Det gör att hytten är välventilerad och att temperaturen i hytten ligger nära temperaturen utomhus, så att du inte behöver oroa dig för att bli förkyld eller få bihåleinflammation på grund av en termisk chock som orsakas av en plötslig temperaturförändring – när du går från en luftkonditionerad kupé till värmen utanför.
Det är viktigt att påpeka att denna lösning är meningsfull upp till hastigheter på cirka 70 km/h. Över denna hastighet störs luftflödet runt fordonet avsevärt, vilket leder till ökad bränsleförbrukning och bullernivåer i kupén.