Du bör äta dessa kryddor och örter dagligen. De stödjer din hjärna

Hjärnans hälsa beror inte bara på genetik och mental aktivitet, utan också på kosten som förser den med viktiga näringsämnen. Förutom de vanliga hjärnförstärkande livsmedlen som fisk, grönsaker och nötter är det värt att berika din dagliga meny med kryddor och örter som har en gynnsam effekt på hjärnans funktion. Här är fem kryddor som kan förbättra vår hjärnhälsa.

Ginseng och anti-aging. Förbättrar koncentrations- och minnesförmågan

Ginseng är en uppskattad krydda som ökar energin, förbättrar minnet och koncentrationen, underlättar inlärning och bromsar hjärnans åldrande. Dess värdefulla egenskaper beror på ginsenosider, som har antioxidativa och antiinflammatoriska effekter. Tack vare dem motverkar ginseng skador på hjärncellerna som orsakas av fria radikaler och skyddar mot mental nedgång.

Regelbunden konsumtion, särskilt i form av te, kan ha en betydande inverkan på vår mentala prestanda. Ginseng rekommenderas särskilt för överansträngda och upptagna människor som behöver extra stöd i det dagliga arbetet.

Ginseng verkar också på nervsystemet, det endokrina systemet, hjärt- och kärlsystemet och immunsystemet. Regelbunden konsumtion minskar stress, förbättrar immuniteten och reglerar kolesterolnivåerna.

Ingefära, känd för sin antiinflammatoriska, antibakteriella och biliära egenskaper är det ovärderligt för att bekämpa förkylningar eller ledproblem. Det är dock inte alla som vet att den också är en utmärkt allierad för det verkställande sinnet. Att lägga till ingefära i din dagliga kost kommer inte bara att förbättra din matsmältning och öka ditt immunförsvar, utan också stöd även vårt minne och vår kognitiva funktion.

Ingefärsrot innehåller fytokemikalier såsom gingerol, som skyddar cellerna från oxidativ stress orsakad av fria radikaler. Som ett resultat kan ingefära bromsa hjärnans åldrande och minska risken för Alzheimers sjukdom.

Salvia – vitaminer och mineraler för bättre minne

Salvia är en växt med anmärkningsvärda egenskaper som är rik på mineraler som zink, kalcium, magnesium, kalium, järn och natrium samt vitamin C och D. Studier visar att salviaextrakt kan hämma ett skadligt enzym som blockerar neurotransmittorer som ansvarar för viktiga hjärnfunktioner. Som ett resultat kan salvia förbättra minnet, öka inlärningsprocesserna och undertrycka utvecklingen av Alzheimers sjukdom.

En genomgång av studier tyder på att ämnen i salvia påverkar biologiska mekanismer relaterade till kognitiv funktion. Av särskild betydelse är rosmarinsyra och koffeinsyra, typer av fenolsyror som förbättrar vakenheten och den kognitiva förmågan. Dessa föreningar fungerar som antioxidanter och stöder hjärncellernas försvarsmekanismer.

Studier visar att dessa ämnen kan förbättra minnet genom att hämma nedbrytningen av acetylkolin (ACh), en kemisk budbärare som spelar en nyckelroll i minnet. Acetylkolinnivåerna minskar vid Alzheimers sjukdom, vilket kan förklara salvians gynnsamma effekter.

I en studie från 2003, publicerad i Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics, intog 39 deltagare med mild till måttlig Alzheimers sjukdom 60 droppar (2 ml) salviaextrakt eller placebo dagligen under fyra månader. Resultaten visade att de som tog salviaextraktet presterade bättre på tester som mätte minne, problemlösning, resonemang och andra kognitiva förmågor.

Gurkmeja – den gyllene kryddan. Stödjer hjärnans hälsa under många år

En annan viktig förening är thujone, vars effekter på hjärnan har studerats av tyska forskare vid Institute of Medicine and Neurophysiology i Julich. I studien användes råttor som gavs tumeron och sedan fick deras hjärnor skannas med en MRT. Resultaten visade att tumerone stimulerar proliferation och differentiering av nervceller i hjärnan.

I den andra delen av experimentet undersökte forskarna effekten av tumeronlösningar på neurala stamceller, som kan förvandlas till alla typer av hjärnceller. Forskarna antar att dessa kan spela en roll i hjärnans återhämtning från skada eller sjukdom. Det visade sig att ju högre koncentrationen av tumeron var, desto mer intensivt stimulerades de neurala stamcellerna att sprida sig och differentiera sig.

Detta är inte den enda studien som har bekräftat de positiva effekterna av regelbunden gurkmejekonsumtion på hjärnan. För att öka dess effektivitet är det intressant att det lönar sig kombinera gurkmeja med svartpepparsom innehåller piperin, en förening som förbättrar absorptionen av curcumin. Genom att tillsätta gurkmeja i våra dagliga måltider kan vi stödja hjärnans hälsa i många år framöver.

Vitlök för en frisk hjärna. Skydd mot skador och Parkinsons sjukdom

Vitlök är inte bara ett effektivt botemedel mot infektioner, utan också en rik källa till antioxidanter och antiinflammatoriska komponenter. Det n-fruktosylarginin som vitlök innehåller skyddar hjärnan från skador som orsakas av miljöstress och hjälper till att reparera befintliga skador. Regelbunden konsumtion av vitlök kan förhindra utvecklingen av Parkinsons sjukdomvilket gör den till en ovärderlig del av en kost som främjar hjärnans hälsa.

Dessutom hävdar forskare vid University of Louisville i USA att den diallylsulfid som den innehåller bidrar till att förbättra den kognitiva förmågan på äldre dagar.