Kommer vi bara att kunna använda eldstäder i nödsituationer? Titta vad som kommer igen

Eldstäder i Slovakien är en extremt populär källa till inte bara värme utan också en trevlig atmosfär i hemmet. Den som bygger ett hus nuförtiden vill ju också ha en ordentlig öppen spis. Och det är sant att till exempel under energikrisen för ett eller två år sedan gjorde folk narr av eldstäder. El- och gaspriserna påverkade dem inte så mycket, eftersom de var nöjda med billigare ved.

Allt håller på att rasa samman

Det är dock så att tillsynsmyndigheter i olika länder inte alls bryr sig om befolkningens välbefinnande. De vill bara förbjuda så många saker som möjligt. För närvarande är det tydligt att allt pekar mot att hus i Europa i stort sett bara kommer att kunna använda värmepumpar i kombination med solcellspaneler på taket för uppvärmning.

Det första landet har nu kraftigt begränsat installationen av eldstäder. Överraskande nog är det Skottland, ett relativt kallt land där eldstäder också är mycket populära. Från och med den 1 april kommer det inte att vara möjligt att installera nya pannor avsedda för uppvärmning av vanliga hus. Samtidigt är det bara en tidsfråga innan även befintliga eldstäder begränsas.

Människor gör uppror eftersom eldstäder har varit en billig källa till uppvärmning av deras hem. Det är inte förvånande att de nu rekommenderar installation av en värmepump. Men som det nu är, är det hela halvhjärtat, så några undantag måste göras. Eldstäder kommer fortfarande att tillåtas om det av någon anledning inte går att använda ett alternativ.

Kommer det att komma hit också?

Vänta lite nu. Det kommer att bli tillåtet att använda eldstäder även i så kallade nödsituationer. Det senare definieras som när t.ex. din värmepump eller elpanna går sönder. I så fall kommer du att kunna använda din eldstad. Detta innebär dock också att du måste ha den inbyggd.

Hela lagförslaget påminner om den smarta brännaren, där människor nu kommer att fortsätta att installera eldstäder med antagandet att de kommer att fungera som en reservvärmekälla i händelse av att den primära går sönder. Hur de sedan kommer att använda dem är naturligtvis en annan sak.

Det här är inte det första europeiska initiativet av det här slaget. I Tyskland har det redan beslutats att vissa äldre eldstäder inte får användas om de inte modifieras för att begränsa utsläppen. Och eftersom eldstäder med fast bränsle minskar även i Slovakien är det en fråga om när de lokala lagstiftarna ska komma med en lösning.