Flatulens kommer inte längre att vara ett problem. Nutritionist ger råd om vad man ska äta till frukost

Flatulens är en vanlig åkomma. Mer än 20 procent av befolkningen klagar över det och orsakerna är inte alltid lätta att identifiera. Små förändringar i kosten kan dock ofta hjälpa. En expert berättade om en av dem. Hon lyfte fram en produkt som är värd att äta direkt på morgonen.

När flatulensproblem börjar brukar vi ägna mest uppmärksamhet åt middagen. Detta beror på att magen börjar likna en ballong först på kvällen. En läkare och en nutritionist som talat med tidningen Vogue rekommenderar dock att vi uppmärksammar vad vi äter på morgonen, vid frukosten.

Flatulens förvärras på kvällen

Dr Fermín Mearin Manrique från Teknon Medical Center och medlem i Top Doctors Association säger att flatulens oftast är värre under dagen, men att vi känner av det minst när vi vaknar och att det stör oss mest på kvällen. Anledningen till detta kan vara att gas gradvis byggs upp i bukhålan under dagen, fyller den och försvagar bukmusklerna. För att lindra uppblåsthet är det därför en bra idé att börja förebygga det från morgonen.

Naturlig åtgärd

Hur gör man det? Du måste börja genom att stärka bakteriefloran redan från morgontimmarna. Det finns ett enkelt sätt att göra detta på – berika helt enkelt din frukost med naturell yoghurt.

– Många vetenskapliga studier har visat att en kost som är rik på naturliga probiotika, inklusive yoghurt, gör det möjligt att diversifiera bakteriefloran i tarmen och lindra uppblåsthet.” Yoghurt innehåller levande bakteriekulturer som koloniserar matsmältningskanalen och underlättar matsmältningsprocesserna, så de spelar en särskilt viktig roll för tarmhälsan”, förklarar nutritionisten Paula Martín Clares.

Kort formulering

Experten rekommenderar naturell yoghurt och naturligtvis de med en mycket kort sammansättning. Hon varnar också för att fruktyoghurtar inte fungerar lika effektivt.

– Akta dig för smaksatta yoghurtar, eftersom de innehåller socker, sötningsmedel och färgämnen. Som nutritionist rekommenderar jag att man köper 100% naturlig yoghurt och tillsätter frukt för att berika smaken, tillägger hon.

Ett bra substitut

Du kan byta ut yoghurt mot kefir. Detta är en annan produkt som är bra för bakteriefloran. Kefir är en av de bästa probiotiska produkterna, som bidrar till balansen i tarmfloran, underlättar matsmältningen, reglerar förstoppning, uppblåsthet och flatulens.