Står slovakerna inför en ny skatt? Betala staten för överföringar och uttag i bankomat

Regeringen letar efter sätt att effektivt fylla på statskassan, och ett av alternativen är att införa en ny skatt på banköverföringar. Åtgärden skulle kunna täcka mer än en tredjedel av den planerade konsolideringen av de offentliga finanserna under det kommande året.

Ett alternativ till en momshöjning

Inspirerat av Ungern överväger finansdepartementet att införa en skatt på kontantlösa transaktioner. Detta förslag skulle vara en del av ett konsolideringspaket på 1,4 miljarder som syftar till att minska budgetunderskottet.

Enligt tillgänglig information skulle skatten gälla för vanliga banköverföringar, utbetalningar, fakturabetalningar, kortbetalningar och uttag i bankomat.

Bekräftelse av förslaget

Två anonyma källor nära förslaget bekräftade denna information för Denník E, och finansministeriet vill ännu inte uppmuntra till några spekulationer i ämnet.

Uppskattningar och intäkter

Enligt uppskattningar skulle den nya skatten kunna inbringa cirka 550 miljoner euro per år, vilket kan jämföras med en höjning av momsen med en procentenhet. Merparten av intäkterna från denna skatt skulle komma från företag som betalar ut löner.

Mekanism för den nya skatten

Även om den exakta mekanismen ännu inte är känd förväntas skatten på uttag i bankomat upp till 360 euro bäras av banken, men bara två gånger i månaden. Skatten på kortbetalningar skulle vara minimal, vilket skulle gynna hushållen, och de första 50 eurona i en banköverföring skulle vara undantagna från skatten.

Ungersk modell

I Ungern infördes en liknande skatt 2013 och den kommer att höjas till 0,45 procent för löpande transaktioner och 0,9 procent för kontantuttag från bankomater från och med augusti. Denna modell väntas inbringa mer än 1,5 miljarder euro per år till den ungerska statskassan.

Den nya skatten på banköverföringar kan vara ett viktigt steg mot att stabilisera de offentliga finanserna även i detta land. Finansministeriet väntar dock fortfarande på ytterligare analys och officiell bekräftelse av detta initiativ.