Tips för hemmet

Tack vare EU måste bilar nu ha nya begränsningsanordningar. Din bil låter dig inte göra detta

Från och med den 7 juli 2024 måste alla nya bilar som säljs inom EU vara utrustade med en intelligent hastighetsbegränsare (ISA). Detta system, som syftar till att förbättra trafiksäkerheten, innebär en betydande förändring för både biltillverkare och bilister.

Vad är ISA och hur fungerar det?

ISA använder kameror som känner igen skyltar med hastighetsbegränsningar samt data från GPS- och satellitnavigeringssystem för att fastställa hastighetsbegränsningen på en viss vägsträcka. Om fordonet överskrider denna gräns varnas föraren med en ljudsignal eller vibrationer i ratten eller gaspedalen. Om föraren inte reagerar minskar systemet motoreffekten och saktar automatiskt ner fordonet till den föreskrivna gränsen.

Föraren har möjlighet att stänga av ISA-systemet, men det återaktiveras automatiskt när fordonet startas. Åtgärden är en del av en bredare EU-strategi för att uppnå noll dödsfall i trafiken senast 2050.

Påverkan på Storbritannien

Även om EU-regeln inte är rättsligt bindande i Storbritannien efter Brexit, har biltillverkarna inte visat något intresse för att förse den brittiska marknaden med bilar utan ISA. Detta beror på en önskan att minska tillverkningskostnaderna och komplexiteten, vilket leder till ett enda bilutbud för hela den europeiska marknaden.

Den avgående konservativa regeringen uteslöt införandet av en obligatorisk ISA, men en ny Labourregering skulle kunna inta en annan hållning och söka en närmare anpassning till EU-kommissionen.

Säkerhetsfördelarna med ISA

Den främsta förespråkaren för ISA är European Transport Safety Council (ETSC), som hävdar att ISA kommer att minska antalet kollisioner med 30% och antalet dödsfall i trafiken med 20%. Tillsammans med andra åtgärder, t.ex. autonom nödbromsning (AEB), skulle ISA kunna förhindra upp till 140 000 allvarliga personskador i trafikolyckor fram till 2038.

Införandet av ISA stöds också av EuroNCAP, en organisation som är känd för sina krocktester. ”En bättre efterlevnad av hastighetsgränserna kommer att förhindra olyckor och mildra konsekvenserna av de olyckor som ändå inträffar”, säger EuroNCAP.

Utmaningar och begränsningar med ISA

Trots sina många fördelar har ISA-systemet sina brister. Tekniken är inte alltid tillförlitlig, och fordon som enbart förlitar sig på kameror för skyltigenkänning kan få problem i situationer där skyltar inte syns tydligt eller saknas. Därför kan systemet stängas av för att undvika obehagliga situationer som t.ex. hastighetsbegränsningar på motorvägen.

Slutsats

Den nya obligatoriska ISA-förordningen utgör ett viktigt steg mot säkrare vägar i EU. Även om Storbritannien inte är skyldigt att anta dessa regler är det troligt att ISA-system kommer att bli standard i bilar här. Påtryckningar från säkerhetsorganisationer och tillverkarnas strävan efter enhetliga tillverkningsmetoder kommer att vara viktiga faktorer som påverkar framtiden för denna teknik.

Leave a Response