Diskmedel är en nödvändighet i varje kök. Tack vare det går det lätt att få bort smuts och fett från disken. Nyligen tog Stiftung Warentest, institutet för produktjämförelser, en närmare titt på 25 diskmedel och testade deras effektivitet. Vilket av dem kom bäst ut?

Att diska är en av de dagliga sysslorna i köket. Många använder diskmaskin, men många diskar själv disk och bestick med hjälp av diskmedel. För att enkelt få bukt med matrester, smuts och fettfläckar lönar det sig att använda det bästa och mest effektiva diskmedlet.

Utbudet på butikshyllorna är ganska stort, så ett bra sätt att handla är kanske att följa resultaten av ett test som nyligen utförts av experter från Stiftung Warentest-institutet.

Hur fungerar diskmedel? Dess effektivitet beror på detta

När du väljer det bästa diskmedlet måste du ta hänsyn till flera faktorer. Produktens effektivitet är viktig, men också dess sammansättning, användningsmetod och till och med doften. Det finns många produkter tillgängliga på marknaden, varav några är särskilt populära och betrodda bland konsumenterna.

Valet av diskmedel är en av de viktigaste frågorna när det gäller att effektivt avlägsna fett och smuts från disk eller bestick. Det här är de mest högpresterande produkterna som kan hantera även den tuffaste smutsen. De aktiva ingredienserna i vätskan avgör också dess effektivitet.

När du köper ett diskmedel är det också värt att vara uppmärksam på effekten på vår hud, så att den köpta produkten inte torkar ut den och irriterar den. Därför är det en bra idé att välja vätskor som innehåller fuktgivande ingredienser, såsom aloextrakt. Dessutom är det en bra idé att välja en vätska med en behaglig doft och som är miljövänlig.

Vilken diskvätska är bäst? 25 rengöringsprodukter testades

Med så många valmöjligheter på marknaden testade det tyska Stiftung Warentest-institutet 25 maskindiskmedel, för att välja ut det mest effektiva. Detta institut har arbetat med benchmarking av produkter och tjänster i 60 år. Vad visar de tester som utförts på tvättmedel?

Totalt 25 produkter testades, inklusive 10 diskmedelskoncentrat, 9 konventionella produkter och 6 versioner av vätskor för ekologisk eller känslig disk. Bland de testade produkterna fanns populära varumärken som Fairy (Jar) och Frosh samt diskmedel under egna varumärken som Aldi och DM.

Testet omfattade bland annat testning av rengöringseffektivitet genom att försöka ta bort föroreningar från fett, protein och stärkelse. Dessutom testades aspekter av diskmedel såsom effektivitet, hantering, säkerhet och vattenskydd.

Vilket diskmedel är det mest effektiva? Testresultaten är tydliga

Det test som utfördes först drar en slutsats om jämförelsen av koncentrat med diskmedel. De förstnämnda fungerar mycket bättre när det gäller att ta bort smuts från disken. Koncentrat är bättre när det gäller rengöringseffektivitet och effektivitet.

9 av 10 testade koncentrat fick mycket bra betyg, medan de flesta av de ”klassiska” produkterna endast fick tillfredsställande betyg. Produkter som Pril Kraft Gel och Fairy (Jar) Ultra fick särskilt erkännande. De har bevisad effektivitet och avlägsnande av envis smuts.

En studie av Stiftung Warentest visar att det lönar sig att investera i diskmedelskoncentrat. De klarar av även tuffare smuts. Dessutom är de mycket mer effektiva.