Trädgård

Varför är regnvatten bättre än dricksvatten för bevattning?

Alla har väl känt hur ren luften luktar efter ett regn. Regnvatten renar faktiskt och avlägsnar föroreningar. Det kan dock skapa ett annat problem: regn kan föra med sig bakterier, parasiter, virus och kemikalier som kan göra dig sjuk, och regnvatten i sig har kopplats till olika vattenburna sjukdomsutbrott runt om i världen.

Men i så fall, varför anses regnvatten vara bättre för att vattna växter?

Regnvatten är extremt användbart för växter, eftersom det praktiskt taget inte innehåller några hårdhetssalter. Som ni vet bildas saltskorpor på bladytan när man vattnar med hårt vatten. Det är därför alla växter, inklusive träd och grönsaksgrödor, svarar ganska bra på användningen av regnvatten.

Växtgödselmedel bör också spädas ut med det. Eftersom pH-värdet i sådant vatten är nära neutralt absorberas det utspädda gödningsmedlet helt av växterna.

Regnvatten är mycket mildare än kranvatten, har en nästan neutral syrareaktion och en ganska hög halt av upplöst syre. Man bör dock komma ihåg att det oundvikligen innehåller skadliga kemiska föreningar, tungmetaller, damm, förbränningsprodukter från flytande och fasta bränslen.

För att minska graden av förorening av regnvatten måste ett antal regler följas vid insamlingen. Vanligtvis samlas det upp strömmande från taket – men det obehagliga är att det innan dess tvättar bort damm, kemiska föreningar, sot och andra ämnen som har lagt sig på det. Den blir särskilt hårt nedsmutsad efter en lång period av torka. Men det räcker med en halvtimmes kraftigt eller långvarigt regn för att rensa taket från damm som innehåller skadliga föroreningar. Därefter kan du börja samla upp regnvatten för bevattning.

Vattnets hårdhet

Hårdhet är en annan egenskap hos vatten som beror på närvaron av kalcium- och magnesiumsalter i det, mindre vanligt i kombination med järnsalter. Vattenhårdhet kan delas in i typer.

Beroende på typen av kalcium- och magnesiumföreningar är den tillfällig och permanent – tillfällig hårdhet är mer skadlig för växter än permanent hårdhet.

Total hårdhet är summan av magnesium- och kalciumjoner. Det är summan av karbonathårdhet (tillfällig) och icke-karbonathårdhet (permanent).

Karbonathårdhet (tillfällig) beror på förekomsten av bikarbonater, kalcium- och magnesiumkarbonater. Denna typ av vattenhårdhet elimineras nästan helt genom kokning – det är därför den kallas tillfällig. När vattentemperaturen stiger sönderdelas bikarbonater, vilket resulterar i bildandet av instabil kolsyra, och kalcium och magnesium fälls ut som kalciumkarbonat och magnesiumhydroxid.

Icke-karbonat hårdhet (konstant) bestäms av förekomsten av kalcium- och magnesiumsalter samt syror som saltsyra, svavelsyra och salpetersyra. När temperaturen höjs elimineras inte denna typ av hårdhet eftersom dessa salter inte fälls ut.

Genom att använda vatten med konstant hårdhet förses växterna med värdefulla spårämnen som kalcium och magnesium. En regelbunden tillförsel av kalcium har en positiv effekt på ämnesomsättningen, aktiverar mikroorganismernas aktivitet och förbättrar i allmänhet markstrukturen. För övrigt har vattnets konstanta hårdhet nästan ingen effekt på förändringar i markens surhetsgrad.

När det gäller tillfällig vattenhårdhet, om den är tillräckligt hög, störs jordens syra-basbalans – alkaliska föreningar ökar. Växter visar ofta tecken på kloros. På grund av användning av vatten med tillfällig hårdhet uppträder ett hårt sediment på jorden, krukans väggar och till och med delar av själva växten.

I staden används vanligtvis kranvatten (kranvatten) för att vattna växter. Det har ökat hårdheten, vilket bekräftas av ett tjockt lager av skala i vattenkokarna, en vit beläggning på markytan och väggarna på krukorna.