Trädgård

Varför kemiska gödningsmedel är skadliga – 7 skador som varje trädgårdsmästare bör känna till

Många har hört talas om det stora antalet skadliga effekter som kemiska gödningsmedel har på växter och vår hälsa. Men hur påverkar kemiska gödningsmedel egentligen jorden och grödornas kvalitet?

Skador av kemiska gödningsmedel

Låg effektivitet hos kemiska gödningsmedel – Effektiviteten i användningen av kemiska gödningsmedel är otillräcklig. Till exempel är kvävegödselmedel endast 30%-50% effektiva på grund av deras flyktighet, och fosfatgödselmedel är endast 10%-25% effektiva. Andra element, såsom Zn2+, Mg2+, Ca2+, Fe3+, Al3+, bildar olösliga föreningar, vilket minskar deras tillgänglighet för växter. Effektiviteten för kalium är också cirka 50%.

Negativ inverkan på kvaliteten på grönsaker och frukt – detta är en annan nackdel med kemiska gödningsmedel. Användningen av dem försämrar avsevärt kvaliteten på grönsaker och frukter. Eftersom växter inte bara behöver essentiella näringsämnen utan även spårämnen, leder en brist på de senare på grund av den enhetliga sammansättningen av gödselmedel till en obalans i växterna. Detta försämrar kvaliteten på skörden – frukterna blir sura och grönsakerna smaklösa.

Brist på organiskt material är en annan nackdel med kemiska gödningsmedel. Kemiska gödningsmedel innehåller inte organiska komponenter och humus, vilket kräver stora mängder av dem för effektiv användning. Detta leder till förstörelse av markens aggregatstruktur, dess komprimering och som en följd av detta till en minskning av grödans avkastning och kvalitet.

Försämring av markstrukturen är en annan av de negativa effekterna av kemi i trädgårdsodling. Långvarig användning av kvävegödselmedel, särskilt ammoniumgödselmedel, resulterar i frisättning av vätejoner som försurar jorden. Detta kan ersätta kalciumjoner på kolloidala jordpartiklar, vilket förstör dess aggregatstruktur och orsakar komprimering och leder till förlust av jordens agronomiska värde.

Långvarig användning av kemiska gödselmedel leder till ackumulering av metaller som zink, koppar, kobolt och krom i jorden. Långvarig användning av sådana gödningsmedel kan leda till en ökning av nivån av giftig arsenik i jorden till 50-60 mg/kg.

Användningen av enkomponentsgödselmedel säkerställer inte ett effektivt näringsupptag av växter. Ackumulering av salter och oönskade jordförändringar kan minska kvaliteten på jordbruksprodukterna. Det kan också leda till en ökning av antalet patogena bakterier, vilket försämrar markegenskaperna och grödornas kvalitet.

Risker för människors hälsa – den utbredda användningen av kemiska gödningsmedel kan leda till överskott av nitrater i grönsaker, vilket i sin tur bildar cancerframkallande N-nitrosaminföreningar genom en kombination av nitriter och aminer.